In deze podcast staat de service van Mennens België centraal. Welke voordelen heeft dit voor u? En wat komt er allemaal kijken bij nieuwbouwprojecten?
Luc Willaert, managing director bij Mennens Belgium, legt het voor u uit in deze video podcast.
Meer informatie?
Wil je meer weten over de service en nieuwbouwprojecten? Bekijk dan de podcast of neem contact op.
Technische dienst
“De technische dienst levert en installeert nieuwbouwprojecten”, legt Luc uit. “Bijvoorbeeld rolbruggen, monorails en kolomzwenkkranen. Wij zorgen ook voor het onderhoud op het materiaal dat wij leveren én het materiaal dat andere leveranciers leveren.”
Voordelen voor u
“Een klant wil op een veilige manier hijsen, dus zonder risico’s voor medewerkers”, vervolgt Luc. “Onze klanten willen zich ook richten op hun corebusiness en willen dat hun productie zo lang mogelijk doorgaat. Voor al deze drie doelen is hijsmateriaal met een lange levensduur nodig. Dat is een belangrijke gedachte achter onze service en onderhoud.”
Inspectie
Luc: “In België wordt de inspectie gedaan door een officiële instantie, een EDTC, waardoor Mennens Belgium een andere rol op zich neemt. Namelijk: vóór de inspectie alles zodanig onderhouden dat de klant een goed keuringsrapport krijgt. En ná de inspectie alle eventuele reparaties uitvoeren. Dit gebeurt onsite, één keer in de drie maanden. Het materiaal dat we niet onsite kunnen repareren, sturen we naar onze collega’s van Mennens in Nederland waar ons reparaties worden gecentraliseerd.”
Transscript podcast
Interviewer (Michel): Welkom bij deze Mennens Podcast. Luc, Welkom. Vandaag gaan we het met jou hebben over service en nieuwbouw projecten. Maar stel je allereerst even voor.
00:00:17 Luc Willaert: Goedemorgen, Michel. Ik ben Luc Willaert. Ik werk ongeveer 29 jaar bij Mennens België en de laatste drie jaar werk ik al algemeen directeur managing director.
00:00:30 Interviewer (Michel): Vandaag gaan we het hebben over service en ook een stukje over nieuwbouw projecten. Wat komt daar allemaal bij kijken? Wat houdt service in, in het geval van jullie dienstverlening?
00:00:40 Luc Willaert: Ik zal misschien eerst even zeggen dat wij in ons bedrijf een aantal afdelingen hebben waar de technische dienst een onderdeel van is. Wat doet die technische dienst? Die technische dienst levert en installeert nieuwbouwprojecten. Rolbruggen, monorials, kolomzwenkkranen, wandzwenkkranen en dergelijke. Natuurlijk moet er ook onderhoud gepleegd worden op de spullen die we daar leveren. Natuurlijk niet alleen op de dingen die wij leveren, maar ook op de spullen die andere leveranciers geleverd hebben. Heel veel bedrijven kopen niet al hun materiaal bij één partij, zodanig dat in die grotere bedrijven er dikwijls een allegaartje van allerlei merken beschikbaar is. Dat doen we daar. Service is in feite het stukje onderhoud op die hijsmaterialen dat we doen.
00:01:33 Interviewer (Michel): Onderhoud op de hijsmaterialen, geldt dat voor bestaande bouw? Nieuwbouw?
00:01:42 Luc Willaert: We doen onderhoud dus op alles. Het is ook de sustainable gedachte die erachter zit. Onderhoud en service is één aspect ervan. Als een toestel goed onderhouden wordt, dan heeft het een langere levensduur wat belangrijk is voor de klant en dan moet je minder snel gaan vervangen. Dat is een belangrijk aspect ervan.
00:02:06 Interviewer (Michel): Oké. Welke noden heeft een klant bij hijsmateriaal?
00:02:14 Luc Willaert: Een klant wil voornamelijk dat hij op een veilige manier kan hijsen, dus zonder dat medewerkers risico lopen. Ze willen ook dat hun productie zo lang mogelijk ongestoord kan gebeuren, dus dat is daar ook een aspect van. Ze willen zich kunnen concentreren op hun corebusiness, dus ze willen goed materiaal dat onderhouden wordt en lang meegaat. Ze willen dat dit op een veilige manier kan gebeuren en ze willen sustainability. Dat is belangrijk.
00:02:46 Interviewer (Michel): Dit zijn de voordelen voor de klant?
00:02:48 Luc Willaert: Dit zijn de voordelen voor de klant.
00:02:52 Interviewer (Michel): Je hebt over onderhoud. Doen jullie ook aan inspectie?
00:02:56 Luc Willaert: Ja, dat is een beetje een onderscheid met Nederland. In Nederland heb je de Mennens bedrijven die zelf hun producten kunnen inspecteren. In België wordt dat gedaan door een erkend organisme, een EDTC en kan Mennens dat niet doen. Je kan dan denken: wat is de rol van Mennens België bij inspectie? Wat wij doen; voordat de inspectie van de officiële instantie gebeurt, is alles onderhouden zodanig dat er geen opmerkingen meer zijn en dat die klant ongestoord kan verder werken. Dat die een goed keuringsrapport krijgt. Wat er ook gebeurt is dat wij meelopen met de keurder van dat keuringsorganisme en dat we dan al reparaties doen. We doen dat ook achteraf zodanig dat we de opmerkingen wegwerken. Er zijn drie aspecten aan, maar zelf inspecties uitvoeren kunnen we niet doen.
00:03:48 Interviewer (Michel): Helder. Die inspectie die vindt plaats op locatie van de klant of bij EDTC zelf of bij jullie?
00:03:57 Luc Willaert: Nee, de keuringsorganismen moeten driemaandelijks bij de klant ter plaatse onsite gebeuren en wij gaan ook onsite het onderhoud doen. Natuurlijk doen we ook herstellingen op producten. Stel dat je een handkettingtakel hebt die wordt afgekeurd, dan ga je deze niet ter plaatste repareren. Maar dan komt die naar ons in ons bedrijf en wij sturen dat op naar ons centraal centrum dat in Rotterdam zit waar zij de reparaties voor ons gaan doen.
00:04:23 Interviewer (Michel): Oké. Jullie hebben een eigen werkplaats, wat gebeurt daar onder andere?
00:04:31 Luc Willaert: We hebben niet echt een eigen werkplaats toch niet in Mennens België. We hebben ervoor gekozen om te specialiseren en dat wordt allemaal geconcentreerd in Mennens Rotterdam, waar dat ze een team beschikbaar hebben die doorlopend herstellingen doen en die daar veel ervaring mee hebben. Wij doen zelf wel kleine reparaties, maar wij hebben ervoor gekozen om het op een degelijke manier te doen en dat is meer centraal.
00:04:57 Interviewer (Michel): Helder verhaal. Heb je nog wat aan te vullen? Via welke manier kan een klant bij jullie terecht met vragen over hijsmateriaal?
00:05:06 Luc Willaert: Ze kunnen ons altijd contacteren en onze gegevens staan op de website. Ik zou zeggen: doe het zeker, want we hebben een goede reputatie op de markt. We willen heel graag heel veel servicecontracten doen bij industriële klanten.
00:05:20 Interviewer (Michel): Ja, veilig werken staat gewoon bovenaan.
00:05:23 Luc Willaert: Dat staat bovenaan alles!
00:05:25 Interviewer (Michel): Klopt. Dank je wel, Luc.
00:05:27 Luc Willaert: Graag gedaan, Michel.