Je werkomgeving inrichten met een bovenloopkraan

Een Mennens Video Podcast met Johan Hoekstra over enkele praktijkvoorbeelden van mooie hijskraanprojecten. 


Video transcriptie podcast

00:00:06
Michel: Johan, welkom terug. We hebben onlangs een videopodcast opgenomen over werkplaatskranen, waarin je hebt uitgelegd hoe het proces er uitziet, wat voor soort type constructies er zijn, installatie, dat soort zaken. Heb je een aantal praktijkvoorbeelden daarvan, van mooie kraanprojecten?

00:00:29
Johan: Ja, moet ik inderdaad even nadenken, maar ik denk dat ik er wel een aantal kan noemen. Om te beginnen worden wij vaak benaderd door klanten die gaan verhuizen. Soms nieuwbouw, soms verhuizen in een bestaand pand. Vorig jaar hebben we een een machinefabriek verhuisd vanuit Hoogezand naar Groningen, die zijn gehuisvest in een heel groot laag pand waar helemaal niks in zat. Het was een autoshowroom met garages. Uiteindelijk hebben we de klant vanaf het begin meegeholpen om te kijken wat voor hun een praktische invulling zou zijn voor die hal. Uiteindelijk was het resultaat dat wij zeven nieuwe hijskranen voor deze klant hebben geleverd met allemaal constructiewerken. Dat moest allemaal in een heel kort tijdsbestek van ik geloof drie maanden gebeuren. Dus dat is op zich een heel uitdagend project geweest, wat nogal wat slapeloze nachten heeft bezorgd en uiteindelijk een met een goed resultaat. Voor ons een heel leuk project geweest.

00:01:35
Johan: Om er nog eentje te noemen, totaal anders, de betonindustrie. We zien tegenwoordig dat de bouw natuurlijk helemaal overspannen is. De heipalen zijn in principe niet aan te slepen. Lange levertijden. We hebben nu voor een aantal betonfabrieken nieuwe kranen geleverd. Op zich werkte ze altijd al met kranen maar dat proces moest sneller. Dus wat je ziet is dat zij het lossen van de heipalen steeds sneller willen gaan doen. Wat je ziet is dat wij heel veel tandemkranen leveren. Tandemkranen betekent dat je eigenlijk twee kranen hebt die door één man bediend kunnen worden. De heipalen worden dan eigenlijk met twee kranen gelost, zoals ze dat dan noemen en dan met hoge hogesnelheidskranen worden die over vaak lange lengtes getransporteerd naar een vrachtwagen om ze af te voeren.

00:02:22
Johan: Dat zijn kranen met enerzijds frequentiegeregeld hijsen. Ook dat geeft weer voordelen, allemaal om sneller te kunnen werken. Er zijn kranen met joystick bedieningen, joysticks waarmee je dus meerdere richtingen hijsen rijdend kunt doen.

00:02:37
Johan: Dat zijn kranen met vaak grote overspanningen, zijn wel grote hallen. De betonindustrie is natuurlijk fors, is vies, zijn speciale kranen en daar zijn wij op zich wel goed in om daar vanaf het begin goed met de klant in mee te denken om daar iets leuks voor te ontwerpen en inmiddels hebben we een aantal fabrieken daarvan voorzien.

00:03:04
Michel: Best wel divers, als ik het zo hoor. Wat nog meer?

00:03:09
Johan: Een andere uiterste om van het, ik zeg even een vies maar beton is natuurlijk als je rondloopt dan zie je beton, je ziet smerigheid.

00:03:18
Michel: Stof inderdaad.

00:03:20
Johan: Maar aan de andere kant komen we ook in een hele andere fabrieken terecht. Een groot elektronisch concern in Friesland heeft vorig jaar een grote productielijn verhuisd vanuit het buitenland naar Nederland. Ook daar zijn wij gevraagd om in een heel korte tijdsbestek mee te denken aan het leveren van dertig stuks kranen met constructiewerker, dus ook voor ons een behoorlijk project geweest, wat echt een grote impact heeft op onze planning, op onze productie, maar uiteindelijk is dat ook gelukt. Een totaal andere markt, schone kranen, ook weer met de nodige elektrische foefjes daarop, overlasten, frequentie regelingen, heel divers. Er is eigenlijk niet één project gelijk.

00:04:14
Michel: Ieder project is maatwerk?

00:04:15
Michel: Absoluut. Wij zeggen altijd: er is niet één kraan gelijk, tenzij een klant natuurlijk een een kopiekraan bestelt, wat ook al een keer voorkomt, maar verder kun je eigenlijk stellen dat een kraan eigenlijk zo specifiek op maat wordt gemaakt, dat er niet eentje gelijk is.

00:04:32
Michel: Dus dat maakt het eigenlijk heel erg leuk, ieder project weer en uitdagend.

00:04:37
Johan: Elk project is voor ons een uitdaging.

00:04:39
Michel: Wat is het belangrijkste wat komt kijken bij de aanvraag en uiteindelijk installatie van een kraan?

00:04:48
Johan: Belangrijk is natuurlijk dat je vaak in het begintraject hele duidelijke afspraken maakt, heel duidelijk van een klant probeert te filteren wat die nu precies wil, want de specificaties voor een kraan die bepaal je eigenlijk in je eerste stap. Als je met een verkeerde rolbrug gaat calculeren, dan lever je uiteindelijk ook iets wat niet goed is. Dus het belangrijkste is altijd je eerste bezoek, je eerste gesprek, om te bepalen samen met de klant wat ze exact willen.

00:05:17
Michel: Ja, want het moet natuurlijk niet voorkomen een kraan twee centimeter te kort is.

00:05:21
Johan: Nee.

00:05:21
Michel: Dan pas je niet meer zo de kraan aan.

00:05:23
Johan: Nee. We blijven natuurlijk mensen, het blijft maatwerk en het blijft mensenwerk. We bouwen veel kranen, echt in toptijden twee- tot driehonderd kranen per jaar en uiteindelijk zit daar ook wel een keer een kraan bij die niet past. Dan maak je mee, lijkt mensen. Werk, ja, absoluut.

00:05:41
Johan: Helder, een leuke voorbeelden. Dank je wel, Johan.

00:05:44
Michel: Ja