We werden gecontacteerd door de dienst vlotkranen van de Port of Antwerp. Of we kabels op de BRABO konden vervangen? Natuurlijk kunnen we dat.

We deden dus mee aan de uitgebreide selectieperiode van het Havenbedrijf. Veiligheid en een goede prijs-kwaliteitverhouding zijn van groot belang bij de keuze van de juiste partner. Het spreekt voor zich dat er ook heel wat voorafgaande vergaderingen en bezoeken ter plaatse nodig waren om een correct voorstel te kunnen maken. Mennens wil immers kwaliteit afleveren én ook veiligheid is voor ons van het allergrootste belang. Uiteindelijk werd de opdracht aan ons toegewezen en konden we aan de slag.
 

Over het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen

De ca. 1650 medewerkers van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen spelen een belangrijke rol in de dagelijkse werking van de haven. Zo beheert en onderhoudt het Havenbedrijf de dokken, bruggen, sluizen, kaaimuren en gronden. Het is ook verantwoordelijk voor een vlot en veilig scheepvaartverkeer in het Antwerpse havengebied. Verder zorgen de medewerkers o.a. voor de inzet van sleepboten en kranen.
Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen werd in 1997 als autonoom gemeentebedrijf van de stad Antwerpen opgericht.

Brabo

Voor het laden en lossen van containers en zwaardere lasten kan men in de haven van Antwerpen gespecialiseerde hijskranen en kraanmachinisten huren.

Het kraanbedrijf beheert en onderhoudt de drijvende bok Brabo die tot 800ton kan tillen. Naast de Brabo beschikt het Havenbedrijf ook over een tiental mobiele kranen met een hijsvermogen van ca. 100ton. Mennens werd ingeschakeld om de hijs- en strijkkabels te vervangen van de Brabo.

Werkzaamheden

Vooraleer aan de werkzaamheden te beginnen werd een TRA (Taak Risico Analyse) –document opgesteld. Het is zeer belangrijk om hier de nodige tijd aan te besteden zodat de werken op een professionele manier kunnen worden uitgevoerd en risico’s worden vermeden.

Het spreekt voor zich dat er op een bok van 800ton geen dunne staalkabels gemonteerd zijn. Onze opdracht bestond er uit om staalkabels met een dia. van 44mm te vervangen. Voor de hijskabels waren dit 2 kabels met een lengte van 895m en 2 kabels met een lengte van 1260m. De 2 strijkdraden hadden een lengte van 1355m.

Dankzij de uitgewerkte TRA wist iedereen precies wat hij moest doen en waren ook de juiste contactpersonen bekend. Alles verliep vlot, ook dankzij de flexibele houding van onze medewerkers en de goede samenwerking met het Havenbedrijf.

Na afloop van de werkzaamheden kregen we nog een bedankje van dhr. Debue voor een professioneel uitgevoerde opdracht. En dat doet ons nog het meeste plezier.